فرافکنی! این بار از نوع برخورد با بدحجابی

این روزها بحث بر سر برخورد نیروی انتظامی با بدحجابی خیلی داغ است و هر کسی از ظنّ خود، زوایایی از این طرح را به دیگران می نمایاند.

اولین مسئله ای که در مورد طرح برخورد با بدحجابی به ذهن من رسید، این بود که اصولاً «مصادیق بدحجابی چیست؟» و «تعیین این مصادیق بر عهده ی کدام ارگان است؟»

با توجه به نوع نگاه آن ۸۰ درصد مردم که کیهان آنها را خواهان برخورد با بدحجابی دانسته! [گفته های رئیس پلیس تهران در همین مورد را اینجا بخوانید]، مصادیق بدحجابی هر چند ماه یکبار باید به روز بشوند! یک روز مانتوی رنگی مصداق بدحجابی است و احتمالاً روز دیگر، کفش و جوراب رنگی! البته اینطور که از نگاه کیهان [به عنوان روزنامه ای که تمامی اتفاقات روزها و حتّی هفته های آینده را پیش بینی می کند] و مقاله نویسانش بر می آید، ایشان فقط و فقط چادر را به عنوان پوشش مناسب می دانند و هر نوع پوشش دیگری را مصداق بارز بدحجابی!

سوال دیگری که در این زمینه برای من [و مطمئناً خیلی های دیگر] همیشه مطرح بوده و هست، این است که «آیا تمامی مشکلات جامعه ی امروز ایران بطور کامل حلّ و فصل شده و تنها مشکل باقی مانده، چند تار موی دختران و زنان است؟» چند تار مویی که به عقیده ی کیهانی ها و همفکرانشان [که مصداق «کافر همه را به کیش خود پندارد» می باشند]، باعث تحریک مردان و پسران و ایجاد فساد و فحشا و سرآغاز تمامی مشکلات جامعه ی ایرانی است!
اگر چنین است که باید به زنان جامعه ی ایران تبریک گفت و تار مویشان را معطّر کرد و در مکانهایی امن، به شدت از آن حفاظت کرد!
تار مویی که می تواند باعث ایجاد این همه مشکل، از قبیل گرانی مسکن، اقلام خوراکی مانند میوه و گوشت، هزینه ی رفت و آمد روزانه و … بشود، واقعاً ارزشمند است و چون اینهمه توانایی دارد، می توانیم از توانایی هایش برای حل مشکلات دیگر جامعه استفاده کنیم!

اما اگر از زاویه ای دیگر به طرح برخورد با بدحجابی نگاه کنیم، به راحتی درمی یابیم که هر زمان قرار بوده بده بستانی با کشور یا سازمانی انجام بشود که اعتراضات زیادی را در پی خواهد داشت، یا هنگامی که اعتراض یا سرکوب یا بازداشتی در گوشه ای از کشور صورت می گیرد که دست برقضا و ناخواسته! خبرش در سراسر کشور پخش می شود و باعث ایجاد حساسیت در بین مردم می شود، یا مثلاً فاجعه ای در امر قوانین تصویب شده در کشور صورت می پذیرد، مواردی مانند «برخورد با بدحجابی» [یا پیش ترها، «تشییع پیکر گلگون شهدای گمنام جنگ تحمیلی»] در خبرها بصورت مکرّر اعلام می شود و در فاصله ی بسیار کوتاهی، تبدیل به تیتر اول خبرگزاری ها و مطبوعات می گردد! در یک کلام «فرافکنی» صورت می گیرد تا ضمن تشویش اذهان عمومی و شانتاژ خبری، موارد و اتفاقات پیش آمده ی قبلی از صفحه ی اخبار روزانه و گفتگوهای روزمره ی مردم حذف گردد!

با این تفاسیر، این روزها با مطرح شدن طرح برخورد با بدحجابی از سوی فرمانده ی نیروی انتظامی تهران بزرگ، نباید اجازه دهیم خبرهایی مانند «شروع بی سر و صدای آبگیری سد سیوند و آغاز به زیر آب رفتن و صدمه دیدن تنگه بلاغی و آثار ارزشمند باستانی موجود در منطقه» [+]، «سرکوب و دستگیری مجدد معلمان معترض به سیاست های اقتصادی و معیشتی دولت نهم»، «سرکوب و دستگیری بیش از پیش فعالان جنبش زنان»، «افزایش فشار بر رسانه ها و مطبوعات و روزنامه نگاران و نویسندگان ِ منتقد و مستقل»، «افزایش فشارهای گسترده بر دانشگاه و نهادهای واقعی و منتقد ِ دانشجویی از جمله شوراهای صنفی و انجمن های اسلامی» [+] و مواردی از این دست، به ورطه ی فراموشی سپرده شوند.

———————————————-

پ.ن.

۱- دختران پلی تکنیک پس از حضور رهایی به عنوان رئیس دانشگاه [فوتوبلاگ]

۲- بعد از حدود ۵ روز درگیر بودن با مسائلی از قبیل پروژه های متعدّد درسی، عروسی «علی و سمانه» و جشن عقد «علیرضا و فاطمه» [که هر دو مراسم فوق العاده عالی بودند و خیلی خوش گذشت]، چرخی در دنیای مجازی زدم. آنقدر اتفاقات و نوشته های جالب و متنوعی را خواندم که دلم نیامد شما هم نیم نگاهی به آنها نیندازید:

فیلم سیصد یا سد سیوند؟ کدام اهانت است؟ و کاسپاروف به پوتین کیش داد – سیامک قاسمی – رازنو

آقای رئیس پلیس، من شرم می کنم – ساحل سلامت – سمیه توحیدلو

اعتماد ملی، حسین شریعتمداری و ملوانان بریتانیایی – روزمزه گی ها – مریم شبانی

اسامه در پارس خودرو – آرش حسن نیا – هنوز

احضار ۳ دانشجوی دختر دستگیر شده در اسفند ماه به دادگاه انقلاب – میدان زنان

گزارش نشست «جنبش زنان، تهدیدها و مقاومت ها» در دفتر تحکیم ادوار – تغییر برای برابری

تحصن و اعتراض در دانشکده فنی بابل دانشگاه مازندران

و این هم سه کاریکاتور از نیک آهنگ کوثر۱ و ۲ و ۳

3 دیدگاه در “فرافکنی! این بار از نوع برخورد با بدحجابی

  1. یکی می گفت(یادم نیست کی)که یه پیرزن یه پاکت دست پسرش می ده می گه اینو باز نکن مگه اینکه بعد از مرگم .موقع مردن هم بذار تو قبرم.وقتی می میره باز می کنن می بینن همه مو هایی که موقع شونه کردن ریخته جمع کرده گذاشته تو پاکت که نامحرم نبینه. حالا حکایت دوران ماست.نمی دونم واقعا اینا اینهمه نفهمن یا خودشون رو به نفهمی می زنن.بابا به خدا اونقدر فحشا تو جامعه زیاد شده که …

  2. آره! من هم حس میکنم که حرف شما درسته. همیشه همینجوری بوده. حالا امیدوارم فقط همین خبرهایی باشه که ما میدونیم. امیدوارم خبر جدیدی نیاد!
    راستی این کلمه “رایانامه” هم خیلی سخت بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.